Sider

mandag 6. september 2010

Bringebærmarmorerte vaniljecupcakes


Her er noen deilige cupcakes som passer fint til en kaffekosen med jentene, eller så kan de også passe fint på en Halloween fest. Da ser jeg for meg en kniv plassert midt i... ja du skjønner jeg har allerede begynt å tenke på slutten av oktober. Gleder meg til høsten jeg nå!

Planen var å dyppe de i smeltet hvit sjokolade, men jeg synes egentlig at de var veldig gode bare som de er, også er jo marmoreringen ganske så pen i seg selv.

Tidligere på sensommeren rørte jeg jordbær og bringebærsyltetøy. Her har jeg brukt bringebærsyltetøyet som en kjempe god smak sammen med vaniljen. Pass på at alle råvarene er romtempererte når du baker. Smør, egg og melk/fløte bør du legge frem før du begynner bakingen. Har du ikke gjort det kan du alltids jukse litt. Her kommer noen tips. Smøret kan du putte i microbølgeovn i ca 5 sek. til det blir litt myk. Pass på at det ikke smelter! Eggene kan du legge i en bolle med varmt vann i ca 5 min. Melken/fløten kan varmes lunken i en kjele, men ikke kokes da dreper den eggene.

Denne røren er til 12 store cupcakes.

125g Smør (mykt)
2dl Sukker
2 store Egg
4dl Hvetemel
3ts Vaniljesukker
2ts Bakepulver
1dl Matfløte
12 ts Bringebærsyltetøy

  • Forvarm ovnen til 175 grader C, og fyll en 12stk. muffinform med papirformer.
  • Pisk smør og sukker hvitt og mykt.
  • Tilsett så eggene ett om gangen. Bruk en slikkepott og skrap ned sidene på bollen mellom hver addisjon.
  • Visp sammen mel, vanilje og bakepulver i en egen bolle.
  • Bland inn melblandingen og fløten om hverandre i sukkerblandingen mens du kjører mikseren på lav hastighet.
  • Fordel røren i formene, og legg en liten ts. med bringebærsyltetøy på hver av cupcakene. Rør syltetøyet forsiktig inn med sirkel bevegelse så du får maromrering.
  • Stekes i ca 25 min, til en test pinne kommer ut ren.
  • Avkjøles på rist.
Se for deg disse cupcakesene i sorte papirkopper med en leke kniv ala fra filmen Psycho... dette blir bra til Halloween... :)

Inspirert av Cheryl Lindblad, Cupcakes.

2 kommentarer:

Monica sa...

Disse så veldig gode ut! Høres godt ut å dyppe i hvit sjokolade også :)

Maria sa...

Takk for det Monica, ja de smakte veldig godt også :) Veldig enkle og kjappe å lage. Ha en fin dag :)