Sider

søndag 24. oktober 2010

Ristede Gresskarkjerner

I helgen var jeg og lillemann på overnattingsbesøk hos mamma, sammen med min søster og hennes sønn. Vi hadde det kjempe koselig. Min nevø og jeg skar ut gresskar hode og da tok vi vare på kjernene og tilbredte de så de kunne nytes. Dette var første gang Marcus hadde laget gresskar lanterne, og han syntes det var veldig morsomt! Han designet hvordan ansiktet skulle se ut, og jeg gravde ut frøene og skar ut etter hans design :) Det er så flott eller skal jeg si skummelt med ett opplyst gresskarhode på trappen nå disse mørke kveldene.


Halloween tid er gresskar tid, og kjøper du et gresskar for å lage lanterne, ikke kast kjernene. De er kjempe gode som snacks, eller som garnityr i en salat. Denne oppskriften er for kjerner fra et medium str. gresskar.


Beklager kvaliteten på bildene, de er tatt med mobilkamera da jeg ikke hadde med vanlig foto kamera på besøk.


ca 1.5dl Gresskarkjerner
4.5dl Vann
3ss Maldonsalt
1ss Oliven olje


  • Sett ovnen på 200grader C.
  • Plukk gresskarkjernene fra trådene og skyll de i et døslag.
  • Kok kjernene opp i saltet vann og la de småkoke i ca 10min.
  • Hell kjernene i døslaget igjen så vannet blir hellet av.
  • Smør 1ss Oliven olje utover et bakeplate med bakepapir på og legg kjernene utover så de ikke ligger over hverandre.
  • Stek kjernene på øverste rille i ca 10min til de er så gyldne som du ønsker.
  • La kjernene bli helt avkjølt før du skal spise de.
  • Spises som de er, eller så kan de åpnes for å kun spise den indre kjernen. Personlig synes jeg godt de kan spises som de er nå :)

Ingen kommentarer: