Sider

mandag 8. november 2010

Bollekringle med Anis

Nå er det ikke så fryktlelig lenge før førjulstiden kommer i alle hjem og ikke minst butikker. Derfor har jeg bakt disse bollekringlene med anis smak. Det er fordi aniskringler er for meg julebakst, men det er jo ikke for tidlig å begynne å snuse på julen, er det vel?

Denne deigen er en type bolle deg som gjør at kringlene får en annen konsistens en en vanlig aniskringle, men gud så gode de er med en skive brunost og en god kopp te til kveldsmaten. Jeg kan ikke si at jeg er så veldig stolt over mine kringle utforminger, men dette var første gangen jeg formet en kringle så det er vel som alt annet, øvelse gjør mester. Vi får se om mine aniskringler til jul blir penere, jeg lover å øve :)


650g Hvetemel
1pose Tørrgjær for søte deiger (rød pose)
2dl Fløte
1dl Melk
110g Sukker
1/2ts Salt
1/4ts Kardemomme
3ts Anis

  • Hell ca 350g hvetemel i bollen til din kjøkkenmaskin som har K-krok eller lignende på.
  • Sakte varm vesken sammen med smør og sukker. La smøret smelte sakte! Ikke kok vesken!
  • Kjør kjøkkenmaskinen sakte og hell vesken inn med en sakte stråle.
  • Tilsett eggene ett om gangen og kjør kjøkkenmaskinen på rask hastighet mellom hver addisjon.
  • Kjør nå denne blandingen i ca 3min på rask hastighet.
  • Bland sammen resten av melet i en bolle sammen med salt, kardemomme og anis.
  • Hell resten av melblandingen i deigen og sett på eltekroken. La deigen elte i ca 5min.
  • La deigen heve på et lunt sted under plastfolie og kjøkken håndklede i ca 1t.
  • Slå deigen ned og hvelv den over på en melete bakeplate og la deigen hvile i ca 10min under kjøkken håndklede.
  • Kna deigen sammen og rull ut en pølse, kutt opp 12 like deler. 
  • Trill ut pølser av delene og form de til kringler.
  • Legg kringlene på stekeplater med bakepapir og la de etterheve i min. 30min. 
  • Nå kan du forvarme ovnen til 190grader C.
  • Pensle kringlene med melk og la de steke i ca 25min til de er gyldne brune.
  • La de avkjøle på rist.

4 kommentarer:

Monica sa...

Oooh, de så og hørtes kjempegode ut! Tror du det går bra å bake dem uten kjøkkenmaskin?

M:)

Erika - Bakglädje sa...

Det där såg riktigt gott ut.

Maria sa...

Jo da Monica det går kjempe fint, bare pass på å kna og elt godt :)
De er veldig gode Erika. :)

Anonym sa...

hvor mange egg?? :)