Sider

fredag 12. november 2010

Marengs dyppet i sjokolade

Jeg har laget marengs dyppet i sjokolade. Da jeg var liten var det høydepunkt på byturen da vi stakk innom ett av byens bakerier, og min søster og jeg fikk en marengs hver som var dyppet i sjokolade. Den var formet som en runding og derfor har jeg laget noen som minner meg om byturene som liten jente.


Marengsene er herlig sprø på utsiden og luftig og litt små seig inni. I oppskriften har jeg brukt en ingrediens som heter Creme of Tartar. Dette er noe mine snille venner Maggy og Wayne har kjøpt til meg fra Australia. Tusen takk snille dere :) Creme of Tartar stabiliserer eggehvitene og gir de maks uttelling for luftighet og volum i dette tilfellet. Den vil også gi en hvitere overflate. Så om du kjenner noen snillinger som kan skaffe deg Creme of Tartar fra Australia, USA el. Det er mulig de har noe av det samme på apoteker her i Norge, det er jeg ikke helt sikker på. Har du ikke Creme of Tartar kan du bruke lik mengde eddik som en erstatter, eller så dropper du det bare. Selv erstatter jeg ofte med litt Balsamico eddik. Marengsen blir god uten også!


4 medium Eggehviter
1/4ts Creme of Tartar
170g Sukker
1/2ts Vaniljesukker

Sjokolade til dypping

  • Forvarm ovnen til 90grader C og legg et bakepapir på en stekeplate.
  • Pisk eggehviter til de skummer (medium hastighet). Når du har skummende eggehviter tilsetter du Creme of Tartar og du fortsetter å piske.
  • Når eggehvitene er en smidig og litt stive kan du begynne tilsettingen av sukker.
  • Tilsett sukkeret en spiseskje om gangen mens du pisker.
  • La massen piske til du har stive topper og du pisker inn vanilje sukker. 
  • Du merker at marengsen er ferdig når du tar den mellom fingrene og du har ikke sukkerperler lenger, men en kremete masse.
  • Det kan være greit å legge en dråpe marengs under hvert hjørne av bakepapiret for å klebe det til stekeplaten.
  • Jeg brukte en sprøytepose med M1 tip til å lage marengs rundinger og topper. Har du ikke det, kan du lage "marengsderter" ved å legge to ts. marengs på bakepapiret.
  • Tørk marengsen midt i ovnen i ca 1t 30min. til de er svakt gyldne og sprø.
  • Åpne døren og la den stå åpen. La marengsen stå i ovnen til ovnen er kald.... mange av mine forsvinner underveis... namm namm...
  • Smelt sjokoladen i vannbad eller i mikro for så å dyppe marengsen.

13 kommentarer:

Kari sa...

Creme of Tartar kan kjøpes på apoteket i Norge og heter Kaliumhydrogentartar. Det blir også kalt Vinsten.

Her er et bilde av boksen:

http://www.flickr.com/photos/bagatell/3593000026/

Mette sa...

Dette virker...søtt :)
Har nettopp bakt grovbrød, dufter så godt, så farsdagskake til kaffen :) Kan dette bli bedre?

Maria sa...

Takk for tipset Kari :)

Ja Mette, dette er veldig søtt, kun for de med en real "sweet tooth" :)

Monica sa...

Jeg må bare prøve å lage marengs snart. Det er jo så utrolig godt!

Dine så lekre ut - god idè å dyppe dem i sjokolade. Nam!

M:)

Maria sa...

Kjør på Monica, det er utrolig enkelt og godt :)

Monica sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Monica sa...

linket feil ... jeg prøver igjen:

Du har en utfordring å hente inne på min blogg: http://bakingbymonica.blogspot.com/2010/11/en-utfordring.html

M:)

bagerskan sa...

Hejsan vännen!
Du har väl missat Bakbloggskartan som finns på min blogg,säg till om du vill vara med + var du bor!
Kram Karin
www.bagerskan.se

Maria sa...

Monica, ja du den hadde jeg glemt. Er en dårlig blogger for tiden. Tiden strekker ikke like mye til. Men jeg lover å se på den i morgen :)

Karin, jeg vet ikke helt hva du mener?

Kari sa...

Jeg har gått lenge med en lapp i lommeboken ang Creme of Tartar eller Kaliumhydrogentartar. Det tok noen måneder før jeg endelig fikk somlet meg til kjøpe det på apoteket. Fikk et lite sjokk når det gjaldt prisen. De skulle ha 126 kroner for 40 gram. Holdbarhetsdateoen var bare på 1 år, så jeg droppet hele kjøpet.

Må se litt igjennom oppskriftene mine og se om jeg virkelig har behov for dette. Skal til Sverige idag, så da tenkte jeg at jeg skulle forhøre meg der.

Kari :-)

Maria sa...

Du kan erstatte Creme of Tartar med litt eddik eller sitron juice. Det skal gå fint.

Anonym sa...

Er det det samme som "kremortartari" som dei sel på apotek?

Maria sa...

Oj, beklager at jeg ikke har svart deg anonym. Ja det er det samme som Kremortartari.