Sider

tirsdag 7. juni 2011

Enkle Baguetter


Gryterett til middag, da er det godt med noe ferskt brød til så her har jeg bakt noen veldig enkle baguetter. For å være helt ærlig så synes jeg ikke smaken var noe særlig spennende, derfor kaller jeg de ENKLE baguetter. Jeg prøver jo stadig nye oppskrifter og da er det jo sånn at man ikke alltid støter på de beste hele tiden. Men jeg lover å si ifra når noe ikke er helt topp :) Jeg har nå en oppfatning om at oppskrifter som kommer fra type "offentlige" kontorer og store kjeder er ikke alltid de beste oppskriftene. Men derimot kan man finne de mest deiligste oppskriftene fra en god nabo eller en privat blogger :) Oppskriften er fra Opplysningskontoret for Brød og Korn. Selv om de er enkle, veldig enkle å bake og veldig enkel på smak så er de god varme med litt smør og dyppet i gryteretter eller suppe.

7 ½ dl lunket vann
½ pk gjær
1 kg hvetemel
1 ss havsalt

vann til pensling, mel til pynt


  • Bland alle ingrediensene, men hold igjen 1 dl vann til senere. 
  • Elt deigen godt for hånd eller med kjøkkenmaskin. Start med lav hastighet og øk etter hvert dersom du bruker kjøkkenmaskin. 
  • Når deigen er nesten ferdig, tilsettes det siste vannet litt ett er litt i små mengder. Deigen er eltet nok når den er smidig og har en blank overflate.
  • Dekk bakebollen med plast, og la den stå på benken i 1–2 timer. 
  • Ta deigen ut på melet bakebord. Del den i 6 like store emner. Trill til runde og jevne boller. Dekk bollene med plast og la dem stå lunt i 30 minutter.
  • Form bollene til avlange brød (baguetter). Legg dem på en stekeplate med bakepapir. Dekk baguettene med et klede, og la dem heve til dobbel størrelse.
  • Snitt bagettene med 3–4 snitt på skrå med en skarp kniv. Pensle med vann og dryss på mel.
  • Stek baguettene midt i ovnen ved ca. 220 °C i 15–20 minutter til de er gyllenbrune. 
  • Avkjøles på rist.

4 kommentarer:

Consuming sa...

Hmmm, tror jammen jeg skal prøve disse! Var jo ikke så alt for vanskelig :-)

Maria sa...

Veldig greie og enkle baguetter, ikke forvent en spennende smak for de ER veldig ENKLE! hehe :) Gode å dyppe i supper ol. :)

Cupcakesfluffan sa...

Nybakade baguetter som är så gott

Maria sa...

Det er alltid godt :)