Sider

tirsdag 14. juni 2011

Focaccia med Tomat og Eple


1 pinsedag var vi bedt på søndags middag til mamma og hun disket opp med Bacalao. Så hva bedre til Bacalao en et nystekt Foccacia brød? Takk for tipset Terese! :)  Jeg tror nesten dette er det beste Focaccia brødet jeg noen gang har laget, kanskje til og med smakt. Nå er jeg veldig veldig glad i Focaccia må jeg bare innrømme.

Denne oppskriften har jeg fra siste utgave av det fantastiske koselige bladet Isabellas. Bladet er fylt med interiør, hagestell og matoppskrifter. Også er det flust med fantastiske inspirerende bilder. Jeg kan lese bladet over og over igjen og stadig faller øynene mine på noe nytt som jeg ikke så sist jeg bladde igjennom. Absolutt mitt favoritt magasin.

Her er oppskriften som står i utgave nr. 4 av Isabellas 2001.

30g Gjær
3dl Lunkent Vann
1ss Akasiehonning
1ts Havsalt
1/2dl Olivenolje
3 fedd knust Hvitløk
100g Durumel
400 - 450g Hvetemel
125g finrevet Eple

Oppskriften sier 15 Cherry tomater, 4 stilker sitrontimian, litt chilliflak, 1dl olivenolje og havsalt til pynt. Her har ikke jeg Cherrytomater, sitrontimian og chilli i hus. Så jeg bruker soltørkede tomater, maldon salt og olje.


  • Løs opp gjæren i vannet, tilsett honning, salt og olje. Rør godt og tilsett hvitløk.
  • Bland de to melslagene og rør inn honningblandingen. Bland godt til deigen er blank og fin.
  • Vend inn finrevet eple i deigen. 
  • La deigen heve i en bolle smurt med olje i ca 2t.
  • Forvarm ovnen til 180 C.
  • Hell deigen over i en 22 x 32cm liten stekeplate som er dekket med bakepapir. Fordel deigen i pannen. 
  • Ta nå på pynten. Her pleier jeg å stikke fingrene i hvetemel for at de ikke skal klebe seg på deigen, så lager jeg små huller i deigen som oljen kan fanges i. Altså helte jeg over olje og strødde over hakket soltørket tomat og så fant jeg litt tørket timian og strødde over. Så masse masse deilig maldon salt.
  • Her ber oppskriften om etterheving i 30min. jeg lot den etterheve i 10min for at ikke saltet skulle smelte for mye i oljen, jeg liker store saltflak. Har jeg lest oppskriften bedre først så hadde jeg ventet med saltet til etter hevingen som det står i oppskriften. 
  • Stek brødet i ca 20min står det i oppskriften, hvor mitt focaccia brød trengte 35min.
  • La det avkjøles og skjær i avlange stykker før servering.... mmmm... herlig!

1 kommentar:

Erika - Bakglädje sa...

Focaccia är ju så gott, det ska jag passa på att baka under semstern.