Sider

onsdag 3. mars 2010

Gulrotkake

Kose lunch med jentene, da ble valget på denne Gulrotkaken. Den har jeg aldri laget før for jeg laget oppskriften mens jeg bakte. Resultatet ble veldig bra og jeg er veldig fornøyd. Håper du liker den like godt som oss!


4 Egg
2dl Hvitt Sukker
1dl Lys Brunt Sukker
3dl Hvetemel
2ts Natron
2 1/2 ts Kanel
1ts Salt
3ts Vaniljesukker
1.5dl Rapsolje
ca4-5 rå revne Gulrøtter

Glasur:
100gr Kremost
50gr Smør (mykt)
125gr Melis
2ts Vanilje essens

  • Forvarm ovnen til 190grader C sett risen på nederste rille og smør en form på 24cm eller 26cm.
  • Skrell og rasp gulrøttene og sett de til side.
  • Pisk eggedosis av egg og sukker.
  • Bland det tørre i en egen bolle og rør det hele inn i eggedosisen.
  • Rør inn olje og gulrøtter til sist.
  • Hell røren i den smurte formen og stek på nederste rille i ca 50min.
  • Avkjøl kaken på rist. Når kaken er helt kald, påfør glasuren.
Glasur:
  • Pisk kremosten og smøret i en elektrisk mixer til det er glatt og uten klumper.
  • Tilsett siktet melis litt etter litt
  • Tilsett Vanilje essensen tilslutt
Jeg har valgt å strø på revet sjokolade til pynt.

Ingen kommentarer: