Sider

søndag 21. mars 2010

Mandel og Sjokolade Biscotti

Har du lyst på noe godt til kaffen? Biscotti er en sprø kjeks, du har sikkert sett de på kaffe barer og bakerier. Denne blandingen av sjokolade og mandler er veldig god. Du kan dyppe de i kaffe eller i vin. Biscotti er lett å bake, men litt omstendig å steke.


110gr skoldede Mandler
135gr Sukker
2 store Egg
1ts VaniljeEkstrakt
1ts Bakepulver
1/4ts Salt
225gr Hvetemel
100gr mørk Sjokolade

  • Forvarm ovnen til 180grader C og legg et bakepapir på et stekebrett.
  • Skold mandlene og legg de til å tørke i ovnen i ca 10min. La mandlene avkjøles for så å grovhakke de.
  • Grovhakk sjokoladen og sett den til side sammen med mandlene.
  • Pisk sukker og egg til luftig eggedosis i en mikser, ca 5 - 10min.
  • Pisk så inn vanilje ekstrakten.
  • I en egen bolle pisk sammen mel, salt og bakepulver.
  • Hell det tørre i eggedosisen og pisk til det hele er godt blandet.
  • Vend inn mandler og sjokolade
  • Hell den seige deigen over på bakepapiret og form den som en lang leiv på ca 30cm lang og 9cm bred (våte hender gjør jobben lettere).
  • Stekes i 25min eller til den har en fast skorpe. Avkjøl på rist i ca 10min.
  • Senk temperaturen i ovnen til 165grader C
  • Nå skal leiven kuttes i ca 2cm tykke skiver, kutt diagonalt (ca 16stk).
  • Legg biscottiene tilbake på bakepapiret med den ene skjæresiden ned og stek i 10min. Snu så biscottiene og stek i ytterligere 10min. Avkjøles så på rist.
Kilde: Joyofbaking

Ingen kommentarer: