Sider

torsdag 18. mars 2010

Valnøttbrød

Har du lyst på hjemmebakt brød? Dette brødet er kjempe godt! Luftig og lett med deilig valnøttkjerner i. Brødet på bildet er bakt uten valnøttene for at jeg kommer til å la min lille på 8mnd smake, og da er det jo best å ikke ha i nøtter.


5dl Kulturmelk
5dl Vann
50gr Gjær
1ss Sirup
2ts Salt
150gr Sammalt Fint Rugmel
150gr Sammalt Grovt Rugmel
75gr Sammalt Fint Hvetemel
1kg Siktet Hvetemel
200gr Valnøttkjerner
1 Egg til pensling

  • Varm melk, vann og sirup til lunket i en kjele.
  • Smuldre i gjæren, om du bruker tørrgjær bland det sammen med det tørre.
  • Bland det tørre i det våte i en kjøkkenmaskin med eltekrok eller for hånd.
  • Grovhakk valnøttene og bland de i deigen. Om du elter for hånd bland de inn før deigen blir for fast.
  • La deigen heve til det dobbelte.
  • Bak ut to stk runde brød og la de etterheve på bakeplaten i ca 30min med et klede over.
  • Pensle brødene med egget
  • Stek brødene midt i ovnen på 210grader C i ca 40min
  • Avkjøl brødene på rist.
Oppskriften er fått av min supermamma!

Ingen kommentarer: