Sider

tirsdag 17. august 2010

Eple pai

Mmmmm.... eple pai! Bare duften av varme epler og kanel er nok til å få meg til drømmeland. Tankene flyter mot Amerika, høst og mørke kvelder. Jeg har ett epletre i hagen som jeg har blitt fortalt er et vinter epletre, men etter fjorårets eplefall i august, forsto jeg at noe var feil. Så i år rakk jeg å plukke litt epler før de ble klare for nedfall. Med nesten to kilo epler i kurven bestemte jeg meg for å bake eple pai. Jeg har lenge hatt lyst til å bake pai, men det er noe som har ligget og skremt meg bort fra tanken. For 10år siden gav jeg pai et forsøk og bunnen ble bløt og ekkel, så det var den bake lysten som forsvant i det ti-året. Lenge har jeg snakket om å bake pai igjen, og da min venninne Maggy gav meg en flott pai form hadde jeg vel ikke noe unnskyldning lenger. Så her er resultatet etter mange års lyst og gru. Hele bakeprosessen er litt omstendig da det er mye ut og inn av kjøleskap. Så start i god tid! Denne eplepaien er utrolig god, litt syrlig, og helt herlig med en kule vanilje is til. Serveres varm eller romtemperert.



Paibunn:
350g Hvetemel
1ts Salt
30g Sukker
226g usaltet Smør (kaldt og kuttet i små biter)
0,5dl is Vann

Eplefyll:
1.1kg Epler
(skrellet, kjernet og kuttet i båter. Ca. 900g båter)
50g Sukker
55g Brunsukker
1ss Sitronsaft
1ts Kanel
1/4ts Salt
28g usaltet Smør
15g Maizenna


Paideig:
  • Ta mel, salt og sukker i en food prosessor til det er blandet. Tilsett så smøret som er kuttet i biter. Kjør i ca. 15sek. til du har en blanding som er som grov sand.
  • Hell i vannet sakte i innmatingsrøret på toppen på food prosessoren mens du blander, helt til deigen holder sammen når du klyper i den. Maks 30sek. prosessering!
  • Hell deigen på arbeidsbenken, og lag en ball som du deler til to baller. Gjør de flate og pakk de inn i plastfolie. Den ene er paibunn, den andre er pailokk. Plasseres i kjøleskapet i ca 1t. Dette vil avkjøle smøret i deigen og roe ned glutenet.
  • Når deigen er ferdig avkjølt, ta ut en av bitene og legg den på en melete arbeidsbenk.
  • Kjevle deigen til en 30cm sirkel. Husk å snu på deigen mens du kjevler så den ikke setter seg fast. Kjevle fra midten og ut mot kantene for å få en jevn flate.
  • Brett deigen over så den ser halv ut og løft den forsiktig over i pai formen (23cm).
  • Kutt av overflødig deig rundt kantene og trekk over plast folie. Inn i kjøleskapet med den!
  • Ta så ut den andre deigen, kjevle den på samme måte, men legg den over på et bakepapir. På med plastfolie og inn i kjøleskapet med den også.
Eplefyll:
  • Nå skal vi lage fyllet! Skrell, fjern kjærnene og kutt eplene i båter. Her er det fint å ha en kjærnefjerner.... noe jeg mangler.
  • Bland sammen eplebåtene, sukker av begge slag, sitronsaft, kanel og salt i en stor bolle.
  • La blandingen hvile i ca 30min til 3timer. Det som skjer nå er at saften fra eplene trekkes ut, og du vil få en mengde veske i bunn av bollen.
  • Sil eplene over en stor bolle for å fange opp all saften. La de få tømme seg for sine safter i ca 15min -30min eller til du har ca 120ml saft.
  • Spray en bolle som tåler varme med formfett, hell i saften og legg i smøret.
  • Plasser bollen i microen i ca 6-7min på høy varme til det hele har redusert bra. Blandingen er nå litt karamelisert og er litt sirupaktig. (Du kan også gjøre dette over medium varme på komfyren).
  • Ta nå ut paitoppen av kjøleskapet, så den mykner og blir lettere å jobbe med.
  • Plasser de silte eplebitene i en stor bolle bland inn maizenna melet.
  • Hell eplesirupen over eplebåtene og bland sammen.
  • Hell epleblandingen over i den kalde pai formen.
  • Vet kantene av paitoppen og legg det over pai formen.
  • Putt overflødig paideig under bunndeigen og klyp kantene sammen med fingrene eller bruk en gaffel.
  • Med en skarp kniv kutter du 4stk. 5cm lange kutt i toppen av lokket så dampen slippes ut under steking.
  • Dekk paien med plastfolie og sett den tilbake i kjøleskapet mens du forvarmer ovnen.
  • Forvarm ovnen til 220grader og plasser en stekeplate på nederste rille i ovnen mens du forvarmer .
  • Stek eplepaien i 45-55 min, til saft bobler opp av kuttene. Pass på å dekke kantene av paien med folie etter 30min så den ikke blir brent.
  • Avkjøl paien på rist i ca 2-4timer før du skjærer i den... om du holder ut! Da har den satt seg og er absolutt best.
  • Kan lagrest i romtemp. i ca 2-3 dager.


Oppskriften har jeg funnet på joyofbaking.com, men jeg har endret bittelitt på den.

7 kommentarer:

Lill-Therese sa...

Den eplepaien så bare helt FANTASTISK ut =)=) Har gått og hatt lyst på eplepai leeene, og nå begynner høsteplene å komme i butikken, så nå blir det nok eplepai her i huset snart også..=) Kanskje jeg prøver oppskriften din=)

Maria sa...

Ja denne tiden er helt fantastisk. Jeg håper du prøver oppskriften, den er kjempe god, litt syrlig var min, men det kommer jo også ann på eplene. Skal si den fikk ben å gå på.

Helle sa...

For en pai, sprø deig og nyydelig fyll, jamenn verdt den noe lange tiden den tok å lage. Dette blir ikke siste gang.

Maria sa...

Så bra Helle :) Glad du likte den!

Helle sa...

Hei Maria, kjempefin blogg, bor i Hong Kong og eplepaien din står nå i ovnen for å bli servert imorgen til den ukentlige mahjongturneringen. Jeg fortalte om den deilige paien og ble forsiktig spurt om jeg ikke kunne bake den. (det går vanligvis kun i "pakkekjeks" så dette vil bli en høydare). Gir deg tilbakemelding.

Maria sa...

Hei Helle, så utrolig morsomt at min pai blir bakt i Hong Kong i dag! Det er ikke noe man får høre ofte :) Jeg håper paien faller i smak bland mahjong spillerne. Blir veldig spennende å høre.

Anonym sa...

No står kaken i ovnen, men ikke så flink med pai. Prøver meg på vanlig eple kake deig med fylle ditt. Men karamell sirupen ble veldig mørk. Vet ikke om det er riktig. Spennende blir det nok