Sider

søndag 22. august 2010

Surmelkskake

Min mamma har en fantastisk spennende oppskriftsbok som inneholder oppskrifter hun har samlet på lenge. Boken er datert helt tilbake til 1981. Tenk på det, det er 29år det! Boken inneholder oppskrifter som eplekake, potetlefse, jeg ser jeg har som liten skrevet inn oppskrift på soft ice... skrevet med rød tusj, jeg ser mamma har skrevet 1988 der, da var jeg 9år. Jeg tror ikke oppskriften er testet, kanskje en ting å gjøre nå. Både jeg og søsteren min har vært inne å skriblet ned noe vi syntes så godt ut, og noe er ting vi bakte også. Men her er den siste oppskriften som er skrevet inn i boken hennes, Surmelkskake. Det er en saftig og god krydderkake, virkelig verd et forsøk for alle som liker krydderkaker.


7.5dl Surmelk (kulturmelk)
6dl Sukker
3ts malt Kanel
3ts malt Nellik
1ss Natron
150gr Smør (smeltet)
9-10dl Hvetemel

  • Forvarm ovnen til 200grader C og smør og trekk en langpanne med bakepapir.
  • Bland det hele til en glatt tykk røre.
  • Hell røren i formen.
  • Stekes i ca 30min, til du får en ren test pinne.
  • Avkjøles hvelvet på rist. Ta bort pannen etter noen minutter.

Ingen kommentarer: