Sider

onsdag 9. juni 2010

Dagens skoop og Eple Cupcakes med Mandelglasur

Som en ekte Romsdaling liker jeg når jeg får riktige gode kjøp. Dvs. mye for pengene! Noen ville kalle meg en Møring... noe som vi Romsdalinger ikke liker å bli kalt. Men det er vel møringene som er mest kjent for å ville ha mest mulig for pengene. Ja nå lurer dere vel på hva er det jeg har funnet i dag og hva har jeg bakt i dag... Tålmodig, du skal få vite det!


Først gikk turen innom biblioteket. Jeg tenkte først at det var lenge siden jeg hadde satt mine bein på et bibliotek, så nå var tiden kommet for det. Fornøyd ble jeg da jeg oppdaget at de hadde en egen reol med bake og kokebøker. Jeg har nå mange bøker å titte i for inspirasjon til kommende bakeprosjekt.


Så gikk turen til Sandvika Storsenter, og der så jeg denne jordbærkutteren. Jeg mener å ha sett den i ett eller annet ukeblad. Jeg husker ikke riktig hvor. Det er jo sommerens "must have" av tingene man egentlig ikke trenger. Jo da, du ser riktig! Det er som en egge kutter, bare at denne er formet som en jordbær. Den selges hos Traktøren for 69kr. Jeg tittet, og tenkte ... haha... den trenger jeg nok ikke. Men så gikk jeg inn på Clas Ohlson og der så jeg den til 19kr. Helt makan, samme merket og alt. Så da måtte jeg ha den. Gleder meg til å kutte jordbær for å dekorere kaker.


Så gikk turen til altmulig butikken Søstrene Grene. Ja der har de jammen meg alt til en billig penge. Søte muffinsformer til 8 -10kr pakken. Det er jo nesten helt gratis! Fornøyd dro jeg hjem med mange fine former.

Og de formene måtte jo testes. Så jeg kastet meg over alle bøkene jeg hadde lånt på biblioteket og fant en kake oppskrift som jeg ble inspirert av og endret litt på for å lage til Cupcakes. Eple Cupcake med noe som skulle bli mandelglasur, som bare ikke fungerte for meg i dag for jeg lagde den feil første gang, og måtte lage den på nytt. Noe som da gjorde at jeg fikk lagt den på kakene for sent til å steke det inn. Ja ja.. men det gjorde virkelig ikke noe, for smaken ble utmerket!

APPLE CUPCAKES


150gr Smør (mykt)
2 1/2dl Sukker
2 Egg
1/2ts Vanilje Ekstrakt
4 3/4dl Hvetemel
2ts Bakepulver
1/4ts Salt
2 Epler
(skrellet, kjærnen fjernet og kutet i små biter)

Mandelglasur:
25gr Smør
1/2dl Sukker
1/2ss Hvetemel
1dl Mandler (hakket)



  • Forvarm ovnen til 175grader C og fyll en muffinform med muffinpapir.
  • I en medium str. bolle pisk sammen hvetemel, bakepulver og salt. Sett denne bollen til side.
  • Pisk sammen smør og sukker til en lett og luftig smørekrem i en stor bolle.
  • Tilsett eggene, ett om gangen og pisk mellom hvert egg. Tilsett vanilje og pisk den inn.
  • Hell inn melblandingen og rør den godt inn.
  • Når røren er blandet, vend inn eplebitene.
  • Fyll muffinformene 2/3 fulle med røre (her har jeg fyllt mine litt vel mye).
  • Stek cupcakene i 30 -35min, til gyldenbrune. Om du ønsker å lage glasuren tar du ut cupcakene når de er stekt i ca 15 -20min (du vil kjenne at de er litt "fjæring" i de når de er klare til å ta imot glasuren). Sett de så tilbake og stek ferdig tiden ut.
  • Avkjøles på rist... om de rekker å bli kalde før de er spist opp.


Mandelglasur:
  • Smelt smøret i en kjele.
  • Rør inn sukker og hvetemel.
  • Når blandingen begynner å bole, rør inn mandlene og ta kaserollen av varmen.
  • Fordel glasuren på kakene og fortsett steketiden.

Ingen kommentarer: