Sider

onsdag 30. juni 2010

Mokkamuffins

Min søster starter ofte dagen med en kaffe og en liten bit sjokolade. Det er hennes pang start på dagen for å komme i gang. Jeg må nok innrømme at jeg er ganske lik henne på den måten. Ja takk kaffe... ja takk til sjokoladebiten! Vi har nok alle en slik greie som vi gjør for å komme i gang en tidlig morgen. Så med min kjære søster i tankene lager jeg nå Mokkamuffins, det vil si sjokolademuffins med kaffe, spis de varme eller kalde, det er opp til deg.

Du vet noen dager er man ekstra uheldig, i dag er en sånn dag for meg. Da jeg skulle fylle kaffekvernen med bønner oppdaget jeg litt for sent at posen med bønnene var revnet... ja da! Takk til svenske Löfbergs Lila som har dårlige sømmer...


Og tusen takk til min kjære som har kjøpt min kjære Electrolux Ergorapido! Vrrooooomm... og alle bønnene er ute av syne. Easy peasy!


Så tilbake til bakingen...


225g Hvetemel
1ss Bakepulver
2ss Bakekakao
1/4ts Salt
115g Smør (smeltet)
140gr Sukker
10gr Perlesukker
1 stort Egg (pisket)
1dl Fløte
1/2ts Mandelessens
2ss sterk Kaffe
1ss Kaffepulver (Nescafé)
100gr Kokesjokolade (grovhakket)

Topping:
3ss Perlesukker
1ss Kakao

  • Forvarm ovnen til 190grader C og fyll en 12stk muffinform med muffinpapir eller smør hullene med smør el. olje (evt. raps eller solsikke).
  • Visp sammen mel, bakepulver, kakao og salt i en stor bolle.
  • Bland sammen smør og sukker i en medium str. bolle. Tilsett det piskede egget. Rør inn melk, mandelessens, kaffe, kaffepulver og sjokolade.
  • Hell så den bløte blandingen i melblandingen og rør til det hele så vidt er blandet, la det være litt klumpete.
  • Bland sammen toppingen.
  • Fordel blandingen i muffinformene ca 2/3fulle og strø over toppingen.
  • La muffinsene steke i ca 20-20min til en testpinne kommer ut ren.
  • Spises varme eller avkjøles på rist.

2 kommentarer:

Lise Mette sa...

Mmmm, den oppskriften vil jeg prøve!

Maria sa...

Håper de smakte Lise Mette :)