Sider

onsdag 2. juni 2010

Vanilje Ekstrakt

Som dere sikkert har lagt merke til inneholder mange av de oppskriftene jeg bruker Vanilje Ekstrakt. Vanilje Ekstrakt er så godt som umulig å få kjøpt i Norge, jeg har kun funnet en flaske på Helios i Sandvika. Jeg undrer over om det er så vanskelig å få kjøpt siden det er et bakevare produkt som inneholder alkohol, og det er muligens restriksjoner på slikt i Norge. Ikke vet jeg, men siden det er så vanskelig å få tak i og så lett å lage, skal jeg nå lage prosjekt Vanilje Ekstrakt. Selve ventetiden er lang, ca 8uker. Så vi må være tålmodige! Man kan lage ekstrakt ved bruk av Vodka eller Rom. Jeg valgte å bruke Rom, for å få en ekstra spennende smak på min Vanilje Ekstrakt. Med tiden vil innholdet endre farge fra blank til brun, jo mørkere jo bedre kvalitet. Oppdatering kommer om flasken!


2dl Hvit Rom eller Vodka
2stk Vaniljestenger

  • Fyll en flaske med alkoholen du valgte
  • Kutt vaniljestengene på langs, men la den henge sammen i enden.
  • Dytt stengene ned i alkoholen og skru på korken.
  • La flasken stå i kjøkkenskapet mørkt og ute av sol lys i ca 8uker.


Ingen kommentarer: