Sider

søndag 13. juni 2010

Hasselnøttbrød

Her om dagen var jeg på biblioteket og lånte noen bøker. Der iblant boken Brød fra Åpent Bakeri. Åpent Bakeri på Damplass er mitt favoritt bakeri, så for meg å kunne forsøke å mestre noen av deres god saker er utrolig spennende. Jeg når ikke opp til deres nivå, men det er utrolig morsomt å forsøke.


Jeg hadde desverre ikke så mye hasselnøtter, så jeg kompenserte med å bruke halvparten med vanløttkjerner. Men i oppskriften skriver jeg original oppskriften.

I denne boken ser det ut som at den største ingrediensen er TID, her er det brukt en heve deig som du kan sette på morgenen for så å bake brøde om kvelden. Eller bake heve deigen om kvelden for å bake brødet om morgenen. Det er jo opp til deg.

Hevedeig:
1dl Vann
1.5dl Hvetemel
3g Gjær

Brød deig ca 8t senere....
150g Hasselnøttkjerner
7dl melk
(jeg valgte å varme melken litt)
1kg Hvetemel
50g Sukker
5ts Havsalt
30g Gjær
250g Hevedeig
(min ble ikke så tung, men jeg tok bare alt som jeg hadde)
100g Smør (kuttet i terninger
Rugmel til strøing

Hevedeig:
  • Bland alle ingrediensene i en liten bolle. Trekk plastfolie over og sett den for å gjøre sitt mens du sover eller går på jobb.. Tikk Takk... tikk... takk...
Brøddeig:
  • Rist hasselnøttene i tørr varm stekepanne til de begynner å svette. Grovhakk nøttene og sett de til side.
  • Bland 6dl av melken med hvetemel, sukker, salt og gjær i kjøkkenmaskinen og kjør den på lav hastighet i ca 3min.
  • Tilsett hevedeigen og øk hastigheten på kjøkkenmaskinen. La deigen elte i ca 5min mens du tilsetter resten av melken litt etter litt.
  • Tilsett smøret og kjør på lav hastighet til du har en smidig og jevn deig.
  • Tilsett hasselnøttene og la maskinen gjøre jobben sin igjen på lav hastighet.
  • La deigen hvile i ca 1t... tikk... takk... tikk... takk...
  • Del deigen i to emner og lag de til runde kuler.
  • La emnene hvile på bakebordet i 20 - 30min... tikk... takk... tikk... takk...

  • Form emnene til brød og legg de i smurte former eller på bakepapir på en stekeplate.
  • Dryss litt rugmel over, og snitt brødene med skrå snitt før de så hever... tikk... takk... tikk...takk...
  • Forvarm ovnen til 230grader C
  • Nå er brødene dobbelt så store og du setter de i ovnen til steking på nederste rille.
  • La brødene steke til de har fått en fin gyldenbrun farge... tikk... takk... tikk... takk... beklager men jeg kunne ikke dy meg :)
  • Avkjøles på rist.


Mine brød ble litt vel brune, da jeg stuptrøtt kl 23.30 satt de midt i ovnen og ikke på nederste rille i 30min. Men smaken var utrolig god. Mykt og deilig med sprø skorpe :)

Kilde: Åpent Bakeri

2 kommentarer:

Monica sa...

De så utrolig gode ut! Men hvordan måler man opp 3g gjær ...?

Maria sa...

I boken står det 3gr dvs. på en størrelse med en ert. Jeg brukte digital vekt, og det ble mere på størrelse med 3 erter her i huset. Men bare ta en liten klype av en gjerklump :)