Sider

tirsdag 13. april 2010

Grove Bagels

Bagels, det har jeg aldri forsøkt å lage før i dag. Alle ble ikke helt vellykket, men jeg tror det har med kokingen i bakepulvervannet. Jeg lurer på om vannet må byttes, for den første runden ble kjempe bra, mens de på andre brett ble katastrofe og endte i søppelkassen. Her er en oppskrift jeg laget fra oppskrift for fine bagels, noen endringer med mel og olje så var den saken klar. Bagels er veldig godt med Philadelphia ost, din favoritt skinke, noen salatblad og litt paprika eller tomat. Kos deg!


400gr Hvetemel
600gr Sammalt Hvetemel
50gr Gjær
1ts Salt
1ts Sukker
6dl lunkent Vann
0.5dl Olje
100gr Lett Rømme

  • Enkelt og greit, bland alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin og elt det godt sammen
  • La deigen heve i 30min
  • Kjevle ut deigen ca 3cm tykk, og trykk ut rundinger med igjen små rundinger fjernet i midten. Som en smultring.
  • Kok opp vann, 1ts bakepulver og 1ss sukker i en vid kasserolle.
  • Kok bagelsene i ca 3-4min for så å legge de på stekebrettet (smurt eller bakepapir). Ikke fall for fristelsen til å snu bagelsene i vannet. La de bade i fred!
  • Pensle med egg og strø på f.eks valmuefrø, maldonsalt, solsikkefrø eller det du måtte ønske om du ønsker noe på de i det hele tatt.
  • Stekes på 225grader C i ca 20min.
  • Avkjøles på rist.

Ingen kommentarer: