Sider

søndag 11. april 2010

Pikekyss

Pikekyss er noe jeg husker vi spiste fra barndomen. Det var noe spennende, noe nesten "ulovlig godt" med pikekyss! Jeg vet ikke om det var navnet eller de søte fargene som gjorde spenningen, men godt var det. Min plan var å lage rosa og hvite pikekyss, men min blemme blir mitt råd. Ikke bruk vanlig Idun konditorfarge, det smelter marengsen. Så nå må jeg gå til innkjøp av Wiltons farger. De er helt fantastiske! Så hvite pikekyss ble det på meg.


3 eggehviter
1/4 ts vinstein/cream of tartar
(kan erstates med hvit eddik el. sitronsaft)
1/8 ts salt
2 ts vanilje ekstrakt
115 gr Sukker

  • Forvarm ovnen til 100grader C og trekk to stekeplater med bakepapir.
  • Stivpisk eggehviter, Vinstein, Salt og Vanilje ekstrakt til det er skummete i en kraftig kjøkkenmaskin.
  • Tilsett sukkeret litt etter litt og kjør kjøkkenmaskinen på max hastighet i mellom.
  • Forstett å kjøre på max til massen er stiv, du skal kunne holde bollen opp ned uten at massen faller ut.
  • Om du nå ønsker farger del evt. opp blandingen og tilsett fargen nå, men husk... ikke vanlig kondittorfarge.
  • Før nå massen i en sprøytepose med Wilton 21 tut på og lag søte små pikekyss på to stekeplater trukket med bakepapir.
  • Stek så bekke platene samtidig i ovnen i ca 45min til 1t. Når de er ferdige slår du av ovnen og lar de stå i ovnen så de gradvis kjøles i 1t.

Ingen kommentarer: