Sider

lørdag 29. mai 2010

Hjemmelagde Marshmallows

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg fikk så veldig lyst å lage hjemmelagde marshmallows her sent en kveld. Det var litt mer kliss enn jeg hadde regnet med, men søtt og godt ble det. Det er nok sukker til å få sukkerkick av i disse. Jeg tenker de blir gode i en god kopp kakao en kald kveld, det er jo ikke alle sommerkvelder som er like varme.


240ml Vann
25gr Gleatinpulver
400gr Sukker
240ml Lys Sirup
Melis (til å pudre de)
3ts Vanilje Extrakt

  • Trekk et par plater med bakepapir og strø godt med melis på de, sett disse til side.
  • Hell halvparten av vannet i bollen til mikseren og strø over gelatinpulveret. La dette stå å svelle i 10min.
  • I mens gelatin og vann sveller tar du en liten kjele og varmer resten av vannet med sukker og sirup. La dette bli godt og varmt og la alt sukker smelte i blandingen.
  • Start mikseren og hell sukkerblandingen langsomt i gelatinblandingen mens mikseren går.
  • La nå mikseren stå i ca 30min til du har en tyktflytende gummiaktig masse. Bland så inn vanilje.
  • Når massen er ferdig tar du en sprøytepose med en rund stor tipp eller bare klipp hull i posen, så du kan lage "derter". Sprøyt så ut marshmallows på det melispudrede bakepapiret.
  • La marshmallowsene stå kaldt til de blir faste i formen, da kan du trille de rundt i melis for å puddre hele søtsaken.
  • Oppbevar marshmallowsene i en luft tett boks for at de skal holde seg myke og fine.
Kilde: Passion4baking



Ingen kommentarer: