Sider

tirsdag 11. mai 2010

Red Velvet Cupcake

Her er en cupcake som er laget av en type kake som er veldig spesiell, kanskje mest kjent i statene. En helt egen cupcake, bare til deg! Det er det som er så fint med cupcakes, det er en kake som er laget bare til deg, du trenger ikke dele med noen. Her har jeg laget Red Velvet Cupcake med Vanilla Icing, du kan også bruke Cheese Cream Frosting (Ostekrem). Om du bruker vanlig konditor farge vil ikke den røde fargen på kaken komme godt frem (det er det jeg gjorde, da det var den eneste rødfargen jeg hadde), om du bruker gelepaste farge blir kaken sterk rød.


590ml Hvetemel
2ss Kakao
1ts Salt
355ml Vegitabilsk olje
2 store Egg (romtemperert)
1/2ts gelepaste Rødfarge
1ts Vanilje Ekstrakt
235ml Skummet Kulturmelk
1 1/2ts Natron
2ts klar Eddik

  • Forvarm ovnen til 175grader C og legg 24 muffinspapir i muffinsform (kan lages til 12 store muffins men da må du øke steketiden med ca 10min, bruk testpinne).
  • Pisk sammen det tørre i en stor bolle.
  • I en miksmaster piskes olje og sukker sammen på høy hastighet.
  • Tilsett ett egg om gangen, pisk sammen.
  • Tilsett farge og vanilje.
  • Senk hastigheten til laveste tempo og tilsett mel og melk litt etter litt.
  • I en liten bolle bland sammen eddik og natron (det vil skumme opp).
  • Hell eddikblandingen i røren og kjør mikseren i medium hastighet i ca 10sekunder.
  • Fordel røren i de 24 muffinkoppene og stek cupcakene i 20min.
  • La de avkjøles i muffinsformen på rist før du tar de ut av formen.
  • Cupcakene kan fryses opptil 2mnd.
Kilde: Martha Stewart Cupcakes

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Heisan!
Flott blogg og denne cupcakes'en var kjempesøt! Hvilken tip har du brukt på frostingen? :-)

Maria sa...

Hei Elisabeth, så bra at du liker bloggen. Jeg har er på flyttefot og har pakket ned alle tippene så jeg er litt usikker, men jeg mener det var en Wilton Petal tip 103